AdWords voor Conrad Sale Shops

Conrad Electronic Benelux BV is een webwinkel met circa 100.000 artikelen. Het bedrijf richt zich op de particuliere en zakelijke markt. Conrad is een internationale organisatie met webwinkels in veel Europese landen. De online marketing activiteiten zijn dan ook essentieel.

Long tail AdWords
Conrad richtte een omvangrijke AdWords campagne in, volgens de long tail theorie. De AdWords (advertenties in Google) zijn erop gericht om (potentiële) klanten, de best mogelijke zoekresultaten te bieden. Wie op ‘batterijen’ zoekt, vindt een algemene advertentie over dit product. Wie een ‘oplaadbare AA-batterij’ zoekt, vindt een advertentie die hier precies op aansluit. Dagelijks werkt een team van marketing- en productspecialisten aan het verbeteren van de AdWords campagnes.

Advertentie met variabele zoekwoorden
Conrad lanceert regelmatig speciale Sale Shops rondom verschillende feestdagen. Hiervoor zijn tientallen tijdelijke AdWords nodig, die over de specifieke aanbiedingen gaan. Stel dat een klant in Google zoekt op 
‘DECT telefoon’, dan moet de Conrad advertentie over dit product getoond worden.

Woordhuis schrijft AdWords
Tijdens een sale zijn er honderden producten in de aanbieding. Ik schrijf niet voor elk product een aparte advertentie, maar voor elke productcategorie. Een deel van de advertentietekst staat vast en een deel is variabel; hier kan steeds een andere productnaam ingevuld worden. Zoals in het onderstaande voorbeeld, voor de productcategorie ‘multimedia’. Als een klant tijdens de laatste sale actie zocht naar ‘multimedia’ in het algemeen, dan zag hij:

Mega sale in multimedia
Koop nu je multimedia met korting
Gratis bezorging al vanaf € 20,-!

Als een klant specifiek zocht naar een DECT telefoon, dan zag hij:

Mega sale in multimedia
Koop nu je DECT telefoon
Gratis bezorging al vanaf € 20,-!

Conrad gaf me een lijst met multimedia producten, die allemaal in deze AdWords moesten passen. Zoals fotocamera, camera, fototoestel, Siemens handtelefoon, gigaset telefoon, USB kabel, etc. De moeilijkheid hierbij, is de opbouw van een AdWords.

Opbouw van een AdWords advertentie
Elke AdWords bestaat uit een kop en twee regels tekst. Zo’n regel mag niet langer zijn dan 35 tekens (inclusief spaties). Je moet er dus voor zorgen dat elk product in de AdWords past, zonder dat het de 35 tekens overschrijdt. Wordt de advertentie langer, dan diskwalificeert Google de advertentie. En behalve de lengte, voldoet een goede AdWords aan de volgende gouden regels.

Belang van een goede AdWords advertentie
Een sterke Google AdWords bevat de volgende ingrediënten:

– een voordeel (korting en gratis bezorging)
– een call to action (koop NU met korting, straks betaal je weer het volle pond)
– herkenning (de advertentie gaat over het onderwerp waar de klant naar zoekt)
– persoonlijk (spreek de klant aan in een lopende zin)

Vanzelfsprekend moet de advertentie ook echt naar het genoemde product of de dienst leiden. Wie zoekt naar een DVD-speler, wil niet op een site met filmaanbiedingen terecht komen. Bovendien geldt voor een AdWords: hoe gerichter, hoe meer kans op conversie. En dat is aantrekkelijk; vooral omdat u betaalt voor elke keer dat iemand op uw AdWords klikt.

Opdrachtgever: Conrad Electronic Benelux BV
Soort tekst: AdWords advertenties
Medium: Internet