Verhalen van Twentse Zakenvrouwen

Een tekstschrijver is niet alleen aan het typen. Elke dag bestaat al gauw voor de helft uit praten. Overleg met opdrachtgevers, redacties en reclamebureaus, over een schrijfklus, briefing of interview. En die laatste kunnen heel uitdagend zijn.

Interviewtechniek
Tegenover wie kom ik vandaag te zitten? Praat hij of zij makkelijk? En zo niet, hoe krijg ik de beuk erin? Een gesprek mag nooit te weinig stof opleveren, dus interviewen moet je leren. Al zijn er ook interviews waarbij gewoon zitten en luisteren genoeg is. Dat was het geval bij de Twentse Zakenvrouwen.

De achterkant van de zaak
Ik interviewde tien ondernemers, die (toevallig?) allemaal moeiteloos vertelden. Terwijl het geen advertorial-achtig verhaal over hun zaak mocht worden; juist niet. Wegener wilde alles weten over de vrouw achter het bedrijf. En deze dames praatten vrijuit over hun leven, liefdes, dromen en tegenslagen.

Het werden tien stijlvolle portretten. Hieronder mijn favoriete top drie.

De creatieve realiteit van Oostenwind

Nicole Herink ís Oostenwind Communicatie. Elke dag legt zij veel van zichzelf in haar werk. Hoe blijf je jaar in jaar uit creëren? Nicole: ‘Het is een samenspel met je klant. Hoe meer hij of zij me uitdaagt, hoe vruchtbaarder onze relatie. Die klik kan het verschil maken tussen een okay ontwerp en iets waar je stil van wordt.’

Lees verder >

Ik begin nóóit voor mezelf

Anje van der Heide is directeur van Kinderopvang De Cirkel. Een organisatie met 33 locaties, en 250 medewerkers. Dat is nogal wat voor iemand die nooit voor zichzelf wilde beginnen. Anje: ‘Mijn familie bestaat uit generaties ondernemers. Ik zag de drukte bij m’n ouders en opa en oma en dacht ‘dat ga ik absoluut niet doen’. Maar je ziet: het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Al ben ik er wel min of meer per ongeluk in gerold. Want als een mooi bedrijf niet goed loopt, dan kun je dat toch niet laten liggen?’

Lees verder >

Mensenkennis begint met zelfkennis

Charlotte Stegeman, directeur van The Chain Company, denkt even na en dan, lachend: ‘Tja, ik weet niet of het anders is om als man in de zakenwereld te staan. Maar inderdaad, soms moet ik even een muurtje afbreken bij een borrel of eerste ontmoeting. Voorzichtig duidelijk maken dat er echt niemand anders in het bedrijf zit. Het is van mij. Dit heb ik de laatste acht jaar opgebouwd. Samen met een aantal heel goede consultants!’

Lees verder >