Boek over Glaskunstenaars

Vijftig glaskunstenaars vertellen van hen bezielt. Ze zijn afkomstig uit Europa en komen jaarlijks vier dagen naar Tubbergen. Sommigen maken monumentale werken in enorme, roodgloeiende ovens. Anderen maken tere objecten, die lijken te barsten onder een bewonderende blik. Hieronder leest u in het kort over zes interessante artiesten en hun muze: het glas.

Begeisterd

WILFRIED GROOTENS raakte begeisterd door de transparantie van glas. Hij vindt inspiratie in ‘Licht naast niet-Licht’; zijn definitie van deels geschilderd glas. Grootens ziet een tweede leven in het afval dat de natuur achteloos verwerpt aan de wieg van een nieuw seizoen. Hij herkent de potentie van een stronk of een steen en weet wat het onder zijn handen kan worden. Hij versmelt de organische materialen met glas in een herscheppend proces. Vanuit esthetisch oogpunt wil de kunstenaar zijn objecten vervolmaken en daarbij gaat hij het experiment niet uit de weg. Zijn fascinerende werkwijze leidt vaak tot onopzettelijk, fantastische sculpturen.

Duivel

PARTICK VAN TILBORGH koos de Duivel als centraal thema om al zijn objecten op te inspireren. Trouw aan de verraderlijke identiteit van Satan, verschijnen zijn werken in vele gedaantes en afmetingen, die soms subtiel en dan weer pontificaal naar Lucifer verwijzen. Zoals het uiteinde van een gevorkte staart of de schijnbare hitte die van het object afslaat. De Duivel staat voor Van Tilborgh symbool voor het rebelse en reactionaire in de mens. Zit het Boze niet vaak verstopt achter schone schijn en hypocrisie? In zijn glascreaties versmelt de kunstenaar het goede van het materiaal met het kwade van de thematiek om zo een moreel evenwicht te bereiken; de basis van het mens-zijn.

Nerven

TON-HOE LAU werkte jarenlang in de horeca als restauranteigenaar, waar zijn belangstelling voor glas en het bewerken ervan werd geboren. Sinds 1992 investeert hij zijn tijd grotendeels in het vervaardigen van glaskunst en als autodidact maakte hij zich gedurende de afgelopen veertien jaar opmerkelijk veel technieken eigen. Wanneer hij het glas smelt, vormt en koelt, ervaart hij steeds opnieuw de spanning in het weerbarstige van het materiaal. Zijn Vallend Blad is een uitermate kunstzinnig en technisch vaardig hoogstandje. De prachtige analogie met de natuur in de herfst staat in contrast met de haast bevroren nerven op de bladeren. Het 16-delige object biedt een indrukwekkend schouwspel.

Schau

CHRISTA MARIA KIRCH presenteert een fotogeschiedenis in twee keer vierentwintig scènes. Een beeldende vertelling over aan- en uitkleden van meisje tot vrouw. Langs een lange laan van bomen voelt de toeschouwer de herhaling van een plezierig, dagelijks ritueel. Tijdens een wandeling ontvouwt het werk zich in het tempo van de voorbijganger, op zijn route van of naar de rustplaats aan het einde van de weg. Kirch is een scheppend mens. Ze houdt zich niet alleen bezig met het creëren van kunst, maar ook met het bestendigen van de kunstwereld. Zo initieerde ze Kasten Schau; kunst op afgelegen locaties. Kirch leeft naar haar motto ‘easy living, hard working’.

Illusie

MASUMI IGARASHI’S werk kenmerkt zich door het beeldend vermogen en de verfijnde afwerking. In 2005 schreef de jonge kunstenares de Pebem Glaskunst Prijs op haar naam met een adembenemende lelie in een veelzeggende presentatie. De bloem, te midden van vier spiegels, bewonderde zichzelf voortdurend. Gerustgesteld door haar eigen pracht, wekte ze de illusie verleidelijker te geuren dan een echte lelie. Igarashi komt dit jaar met Variationen Eines Meters en het is wederom de spanning tussen realiteit en interpretatie die oneindig boeit. Het spel met licht, vanuit het object, geeft haar werk nog weer een extra dimensie.

Bemesten

MICHELINE DOMANCICH creëert sculpturen, die ingaan op de materie, op hun eigen huid. Ze laat het glas steeds verder verdwijnen tot het in iets mysterieus verandert, waarin het transparante nauwelijks meer is terug te vinden. De structuur bestaat uit knopen en verstrengelingen in gradaties van donkergroen tot wit. Domancich zonderde zich een decennium af in haar stalatelier in midden Frankrijk, alvorens zij het werk rijp achtte om aan exposities deel te nemen. Sinds 2001 treedt ze met haar sculpturen voor het voetlicht en oogst alom lof voor haar stijl en abstractie. De kunstenares wil met haar objectkunst de fantasie van de toeschouwer bemesten.

Opdrachtgever: Bureau van Beem
Klant: Glasrijk Tubbergen
Soort tekst: Portret
Medium: Boek